Canşenliği Oyuncuları
Oynayanlar
Ana: Nermin Yılmaz
Öğretmen: Haldun Açıksözlü
Çocuk: Vedat Kurtuluş Depe
Kız: Aliye Karahan
Şoför: Ömer Ulaş
Doktor: Sebla Harnuboğlu
Işık
Selim Polat
Dekor
Ferhat Gündüz
Müzik
Ali Tekin
Ulaşım
Okan Kağnıcı
Genel Koordinatör
A. Server Güner
Yazan
Nazım Hikmet RAN
Yöneten
Haldun Açıksözlü
Ekim 2001 Ankara
SEVDALINIZ KOMÜNİSTTİR
...
1902 de
doğdum
doğduğum
şehre dönmedim bir daha
geriye
dönmeyi sevmem
...
hapishanelerde
yattım büyük otellerde de
açlık çektim
açlık grevi de içinde ve tatmadığım yemek yok gibidir.
...
partimden
koparmağa yeltendiler beni
sökmedi
yıkılan
putların altında ezilmedim
...
yazılarım
otuz kırk dilde basılır
Türkiye'mde
Türkçemle yasak
...
Vatan
çiftliklerinizse,
kasalarınız
ve çek defterlerinizin içindeklerse vatan,
vatan, şose
boylarında gebermekse açlıktan,
vatan, soğuk
it gibi titremek ve sıtmadan kıvranmaksa vatan
fabrikalarınızda
al kanımızı içmekse vatan,
vatan
tırnaklarıysa ağalarınızın,
vatan,
mızraklı ilmühalse, vatan polis copuysa
ödeneklerinizse
maaşlarınızsa vatan
vatan,
Amerikan üsleri, Amerikan bombası,
Amerikan
donanmasıysa topuysa
vatan
kurtulmaksa kokuşmuş karanlığınızdan
ben vatan
hainiyim.
Yazın üç
sütun üstüne kapkara puntolarla:
Nazım Hikmet
vatan hainliğine devam ediyor hala
Nazım HİKMET
RAN
Bu dizeler "Otobiyografi" ve "Vatan Haini"
adlı şiirlerinden alınmıştır


"NESNELER GÖZLERİMİZİ KAMAŞTIRDIKÇA, İÇ DÜNYAMIZ
KARARMAKTA"
Canşenliği
Oyuncuları Nazım Hikmet'in şiirlerinden yola çıkarak geçtiğimiz yıllarda
oyunlar yapmıştı. Özellikle sokak oyunları çalışmalarımızda (Umut, Ta ta
tarih... gibi) onun dizelerinden, yararlanmıştık. "Yüzünü Yitiren
Şehir" adlı oyunumuz yine çok önemli şiirlerinden yararlanarak hazırlanmış
oyunlardır. Oyunun adı bile "Sesini Kaybeden Şehir"e öykünerek
"2 Temmuz Sivas Katliamı" düşünülerek hazırlanmıştı.
Geçmişte
yazılmış tiyatro metinleri oynanacaksa mutlaka günceleştirmeye ihtiyaç duyar
Nazım Hikmet oyunlarında "insanı" derinliğine yakalamıştır.
"inek"
Nazım Hikmet in son oyunlarından biridir. Oldukça ileri bir teknikle yazılmış
olan bu oyunda güçlü bir anlatım buluruz. Dışarıdan bakınca yalın gibi görünen
kişiler yaşamlarıyla derin anlamlar oluştururlar. Çevreleriyle benliklerinin
çatışması ve uyuşması onları değişmez sonlarına götürür.
"İnek"
adlı oyunu ele aldığımızda hem güncelleştirme çalışması, hem kurgusal
müdahaleler ettik. Böyle içimize sinen bir çalışma olmaya başladı. Evirdik
çevirdik ve sonra sanayi devrimini, metayı, aracı, amacı ve bütün bunların
ritmini yakalamaya çalıştık. Sonra sistemin içinde değerlerini yitiren,
kimliğini insanlığını kaybeden insanı gördük. Sonra oyunu yeniden harmanlamaya
başladık, bir baktık ki; şarkılı danslı söyleşmeli bir oyun çıktı ortaya...
Günümüzde
televizyon kanallarında hedefe ulaşmak için her şeylerini yitiren insanları çok
görüyoruz. Her şeyin mal, mülk ve gösterişte olduğunu düşünenlere bir tokat
olduğunu düşündüğümüz oyunumuzda; biz her şeye rağmen insanlık, emek, kardeşlik
ve özgürlük diyoruz...
"Yaşamak
bir ağaç gibi tek ve hür
Ve bir orman
gibi kardeşçesine... "
Aklımızı
yüreğimizi yitirmeden hem gülüp, hem eleştirelim soralım sorgulayalım diye
tiyatro. Yüzleşelim diye tiyatro...
Haldun
AÇIKSÖZLÜ
Canşenliği Oyuncuları
Genel Sanat Yönetmeni
Hüseyin Demirci,
Gürsel Karslı,
Muammer
Hınçal'a
ve ayrıca Yaşar Güner'e
teşekkür ederiz...





Hiç yorum yok:
Yorum Gönder